ΣΥΝΟΨΗ

5. ΣΥΝ0ψΗ Η ασφάλεια των αερομεταφορών διέπεται από διάφορους κανόνες εθνικής και διεθνούς προέλευσης. ΟΙ διεθνείς Κανόνες υπερτερούν σε Τυπική ισχύ των εθνικών. ΟΙ βασικότεροι διεθνείς κανόνες είναι η Σύμβαση του Σικάγο Και το Παράρτημα (Annex) 17 αυτής για την ασφάλεια αερομεταφορών. ΟΙ Κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης δημιουργούν Ομοιόμορφο καθεστώς για την ασφάλεια των αερομεταφορών στα κράτη μέλη της. οι σημαντικότεροι ευρωπαϊκοί Κανονισμοί είναι o Κανονισμός πλαίσιο (300/2008) Και ο εκτελεστικός Κανονισμός (1998/2015). Στην εθνική νομοθεσία τα βασικά νομοθετήματα είναι o Εθνικός κανονισμός Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας Και οι Τεχνικές Οδηγίες Ασφαλείας (ΤΟΑ 1 Και 2), τα αποτελούν το Εθνικό ρόγραμμα Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΠΑΠΑ). === Page 2 OCR Scanning Started === 5. ΣΥΝΟΨΗ ΣΤΟ μάθημα αυτό έγινε αναφορά στις υπηρεσίες Και στους Ιδιωτικούς φορείς του αερολιμένα Και συγκεκριμένα ρόλο τους σε σχέση με την ασφάλεια. Αναλύθηκαν τα όρια, οι αρμοδιότητες της Κάθε υπηρεσίας Και των υπαλλήλων ΙδιωΤΙΚών υπηρεσιών ασφαλείας και πώς αλληλεπιδρούν/συνεγάζοντα μεταξύ τους. === Page 3 OCR Scanning Started === 5. ΣΥΝΟΨΗ Η τρομοκρατία αποτελεί ένα εξαιρετικά σοβαρό Κίνδυνο για την Πολιτική Αεροπορία. οι στόχοι των τρομοκρατικών επιθέσεων είναι ποικίλοι, όπως και τα είδη των τρομοκρατικών οργανώσεων. οι πολιτικοί και οι θρησκευτικοί τρομοκράτες είναι οι δύο βασικοί Τύποι τρομοκρατών. Υφίστανται διάφορα είδη τρομοκρατικών επιθέσεων καθώς Και διάφορες κατηγορίες τρομοκρατικών ενεργειών στην Πολιτική Αεροπορία. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά ο Κίνδυνος της τρομοκρατίας χρησιμοποιούνται διάφορα μέσα και πρακτικές. === Page 4 OCR Scanning Started === 6. ΣΥΝΟΨΗ Στο μάθημα αυτό αναλύθηκαν: • οι διάφορες κατηγορίες καταστάσεων ανάγκης που δύναται να προκύψουν στην πολιτική αεροπορία, • η αντιμετώπισή τους και τα επιχειρησιακά σχέδια του αερολιμένα (Σχέδιο Αντιμετώπισης Καταστάσεων ΈΚΤαΚΤης Ανάγκης-Πρόγραμμα Ασφαλείας) ή τα αντίστοιχα σχέδια Των φορέων (οι γενικές κατευθύνσεις στην αντιμετώπιση απειλών Και συμβάντων ασφαλείας δίνονται από τη νομοθεσία), • οι απειλές κατά της Πολιτικής Αεροπορίας, η αξιολόγηση αυτών μέσω της Ομάδα Αξιολόγησης Απειλής, η αντιμετώπιση αυτών και λήψη αναγκαίων μέτρων, • η συχνότητα ασκήσεων για τη διαπίστωση ετοιμότητας συμβάντα ασφαλείας. === Page 5 OCR Scanning Started === 6. ΣΥΝΟΨΗ Τα οχήματα που εισέρχονται σε ελεγχόμενες περιοχές ασφαλείας υπόκεινται σε έλεγχο. τα οχήματα που εισέρχονται σε Ζωτικά τμήματα Των αυστηρά ελεγχόμενων περιοχών ασφαλείας (Critical Parts) εξετάζονται σε τουλάχιστον τρία 13) από τα έξι σημεία ελέγχου οχημάτων, προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν απαγορευμένα αντικείμενα. Ποσοστό 25% Των οχημάτων (τα οποία επιλέγονται σε συνεχή δειγματοληπτική βάση), Που εισέρχονται σε αυστηρά ελεγχόμμες περιοτές ασφαλείας (SecuriW Restricted Area-$l , εξετάζονται σε ένα (1) από τα έξι (β) σημεία ελέιαου οχημάτων, προκειμένου να εντοπισΤ0ύν τυχόν απαγορευμένα αντικείμενα. Δεν απαιτείται των οχημάτων Που εισέρχονται σε ασφαλείας Βοηθητικός εξοπλισμός, μέσα ελέγχου και μέσα αυτοπροστασίας πρέπει να είναι πάντα διαθέσιμα προκειμένου να γίνεται o απαιτούμενος προβλεπόμενος έλεγχος ασφαλείας οχημάτων. === Page 6 OCR Scanning Started === ΠΕΡΙΛΗΨΗ Το μάθημα αυτό ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο σε σχέση με το αντικείμενο του ελέγχου πρόσβασης, αφού κάθε πρόσωπο ή όχημα που αιτείται να εισέλθει σε ελεγχόμενη περιοχή αερολιμένα πρέπει να έχει κατάλληλη άδεια εισόδου είτε μόνιμη είτε προσωρινή. Γνωρίσαμε τις υποχρεώσεις των κατόχων αδειών και πότε οι άδειες ανακαλούνται ή αφαιρούνται. Ιδιαίτερη σημασία έχει και ο χρωματικός κώδικας Των αδειών, ο Οποίος δείχνει ΤΙς περιοχές όπου ένα πρόσωπο ή όχημα μπορεί να βρίσκεται. οι άδειες εισόδου με συνοδεία αποτελούν σημαντικό στοιχείου του ελέγχου πρόσβασης. === Page 7 OCR Scanning Started === 7. ΣΥΝΟΨΗ οι χώροι των αερολιμένων διακρίνονται σε ελεγχόμενες και μη ελεγχόμενες περιοχές. Η μη ελεγχόμενη περιοχή ονομάζεται αστική περιοχή (landside). οι ελεγχόμενες περιοχές διακρίνονται σε απλώς ελεγχόμενους χώρους (airside), αυστηρά ελεγχόμενες περιοχές ασφαλείας (security restricted area-SRA) και ζωτικά τμήματα (critical parts). Η σημαντικότερη περιοχή είναι τα ζωτικά τμήματα, στα 0Π0ία εφαρμόζεται 100 % έλεγχος πρόσβασης Και έλεγχος ασφαλείας Των εισερχόμενων προσώπων Και οχημάτων. Στα πρόσωπα που δεν είναι επιβάτες ή εργαζόμενοι στον αερολιμένα η είσοδος επιτρέπεται μόνο με συνοδεία από εξουσιοδοτημένο προσωπικό του αεροδρομίου. Στους χώρους του αερολιμένα πρέπει να διεξάγεται επιτήρηση των χώρων του με πεζές και εποχούμενες περιπολίες, σύμφωνα με ΤΙς απαιτήσεις του ΕΠΑΠΑ. Για τις πτήσεις Γενικής Αεροπορίας θα πρέπει να εφαρμόζονται ειδικές διαδικασίες ποι.' να περιγράφονται στο πρόγραμμα ασφαλείας του αερολιμένα. === Page 8 OCR Scanning Started === 5. ΣΥΝΟΨΗ Σω ενότητας. ΤΟυ ΠΜ διέπΕΙ μάθατε Τα το διαΦέΡ0•υν άλλη για tOus Επίσης για θα να με Τα Σω για την ροή Φορτίου με την έγινε μια προσέγγιση με φορείς διαχείρισης ο ρόλος σε μια ασφαλή ΤΙς και Τέλος μέρους ήσασταν θέση να την τοι μέσω μιας ΣΤΟ μέρος αναλύθηκαν ρι το κτίσιμρ μιας έμφαση στις ελέγχρμ καθώς να έχει Το μαζί το. μετά το" το μέρος θα ΣΤΟ Τέλος ο μέσα ΟΕ ΜΙΤαφ•0φΙΚό θα να οτο μας ΤΙς ΠΟΙ' να το ποι_ι να οτο • ιη ποι.) το θα πρέπει να παραμείνει όλη τη διάρκιια του ταξιδιού συμπεριλαμβανομένου του μεταφορτωνόμεφου • την Ενδεχομένη ή ΤΤχνξ.-Ρ0•μΙΕί0υ ΟΕ Της • οι ελένχου θα να υποβάλλονται μην ότι.' Είναι ο οτο Ο δΙΕξάΥΕΤαΙ ΠΡΟς ΤΟύΤ0 ΠΜ tOV Εγ Γραφεία. === Page 9 OCR Scanning Started === 9. ΣΥΝΟΨΗ Στην Παρούσα αναπτύχθηκε η μεθοδολογία τοι' ελέγχου επιβατών Και των χειραποσκευών τους. Συγκεκριμένα εξηγήθηκαν τα απαγορευμένα η οργάνωση του σημείου ελέγχου, η χρησιμοποίηση του εξοπλισμού (μαγνητικές πύλες, xray, ETD), η μεθοδολογία του ελέγχου για ειδικές κατηγορίες επιβατών και ο τρόπος που ελέγχονται οι χειραποσκευές. Αναλύθηκαν οι ιδιαίτερες αΠαΙΤήσεις για τη μεταφορά ΥΑΠ από τους ξΠΙβάΤξς χειραποσκευές τους Και το Πώς ορισμένα εξ αυτών ΙΙΠόΚξΙνΤαΙ σε έλεγχο με ειδικό εξοπλισμό (LEDS). Στη συνέχεια αναφέρθηκαν οι ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προβεί o ελεγκτής σε επιβάτη ποι) δεν συμμορφώνεται με ελέγχους ή σε ΠξρίΠΤωση έΚΤαΚΤης ανάγκης. ΤΟ επόμενο μέρος τοι) μαθήματος αφιερώθηκε απαγορευμένα αντικείμενα στις παραδιδόμενες αποσκευές και στη μεθοδολογία ελέγχου αι.ΙΤών. Επεξηγήθηκε η διαδικασία ελέγχου ασυνόδευτων αποσκευών Και η διαδικασία μεταφοράς ατομικού οπλισμού από επιβάτη που διαθέτει άδεια οπλοφορίας. αναλύθηκε η μεθοδολογία ελέγχου των προσώπων πέραν Των επιβατών (εργαζομένων Και επισκεπτών) που εισέρχονται σε ζωτικά τμήματα και οι διαφοροποιήσεις αυτών σε σχέση με τους ξΠΙβάΤες, ενώ έγινε Και υπενθύμιση των Προσώπων που εξαιρούνται από ελέγχους ασφαλείας. Αναφέρθηκαν οι απαιτήσεις για τον έλεγχο ασφαλείας των ανΤΙΚξΙμένων ποι' αποτελούν προμήθειες αερολιμένα Και προμήθειες ΠΤήσης Και εξηγήθηκε Πως οι γνωστοί προμηθευτές εξαιρούνται των ελέγχων ασφαλείας. ΣΤΟ της ενότητας περιγράφηκε η διαδικασία ελέγχου εισιτηρίων Και παραλαβής αΠ0σκευών σε χώρους εκτός του αερολιμένα (off airport check-in). === Page 10 OCR Scanning Started === • • ΣΥΝΟΨΗ Τα σημεία ελέγχου ασφαλείας ενός αεροδρομίου είναι οργανωμένα και στελεχωμένα κατά τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται o αποτελεσματικός έλεγχος ασφαλείας των επιβατών, καθώς και των χειραποσκευών και των αποσκευών τους, με απώτερο στόχο να διαφυλάσσονται τα αεροσκάφη, οι επιβάτες και τα αεροδρόμια από έκνομες ενέργειες εις βάρος τους. O ελεγκτής ασφαλείας καλείται να διαχειριστεί και ειδικές κατηγορίες επιβατών που απαιτούν ειδικό χειρισμό και Ιδιαίτερη προσέγγιση. Ο ελεγκτής ασφαλείας για να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις και τις δυσκολίες της εργασίας του αποφεύγοντας λάθη και παραλείψεις θα πρέπει να διαθέτει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα. O ανθρώπινος παράγοντας παίζει τον πιο κρίσιμο ρόλο στην διαδικασία του ελέγχου ασφαλείας. Η εργασία του ελεγκτή ασφαλείας είναι ομαδική και εκτελείται υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση του επόπτη του σημείου ελέγχου. οι συνθήκες εργασίας καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα του ελέγχου ασφαλείας. === Page 11 OCR Scanning Started === 5. ΣΥΝΟΨΗ Στο μάθημα αυτό παρουσιάστηκαν τα διάφορα είδη όπλων και αναλύθηκε πώς λειτουργεί ένας αυτοσχέδιος εκρηκτικός μηχανισμός και από ποια επί μέρους μέρη αποτελείται. Αναλύθηκαν οι εκρηκτικές ουσίες, οι πυροδοτικοί μηχανισμοί και οι μέθοδοι παγίδευσης. Έγινε αντιληπτή η ανάγκη αναγνώρισης από τους ελεγκτές ασφάλειας αερομεταφορών των διαφόρων μερών ενός ΑΕΜ, έτσι ώστε να είναι δυνατή η ανίχνευσή του. Τα διεθνή, και όχι μόνο, αεροδρόμια βρίσκονται στην πρώτη θέση ως στόχος τρομοκρατικών επιθέσεων. Η εξέλιξη των τρόπων δράσης, η φαντασία και η ικανότητα ατόμων ή ομάδων που εκδηλώνουν βία δεν πρέπει να υποτιμούνται. Γι' αυτό και το προσωπικό ασφαλείας πρέπει να παρακολουθεί μέσω της συνεχούς εκπαίδευσης την εξέλιξη εξοπλισμού και του σχεδιασμού ΑΕΜ. === Page 12 OCR Scanning Started === 7. ΣΥΝΟΨΗ Σε αυτό το μάθημα έγινε μία αρχική γνωριμία με τα επικίνδυνα υλικά που δύναται να μεταφέρονται σε πολιτικά αεροσκάφη, τις κατηγορίες τους, την σήμανσή τους, το χειρισμό τους και τους περιορισμούς που ισχύουν για την μεταφορά τους. Τέλος έγινε αναφορά σε τρόπους αντιμετώπισης μίας επικίνδυνης κατάστασης με επικίνδυνα υλικά. 1330